Архітектор Вікторія Оскілко про свою мрію бути провідником якісного інтер’єрного дизайну в Україні, про те, чи легко бути жінкою-архітектором, про перфекціонізм.
В. О. — Вікторія Оскілко — Засновник і Головний архітектор архітектурного бюро MONO architects.
Ф. Є. — Фаїна Єренбург — Арт-директор бренда DAVIS CASA.
Ф. Є. Так, якщо чоловік і жінка працюють у команді, як правило, він є архітектором, а вона дизайнером, декоратором.
В. О. У глобальному масштабі архітектурні проекти — дійсно, це чисто чоловічий світ. Я думаю, Заха Хадід дала всім жінкам неймовірний поштовх, віру в те, що це можливо. Хоча вона була дуже непростою за характером людиною, усю себе вона присвятила роботі. Щоб досягти таких вершин, доводиться приносити жертви. Жінці, яка має родину, дуже важко знайти баланс, щоб залишатися люблячою дружиною, мамою, і при цьому бути гарним фахівцем і професіоналом, який претендує на Прітцкерівську премію. Серед знайомих жінок я не знаю нікого, хто був би цілком задоволений собою і в тій, і в іншій якості. Це велика праця.
Не буду приховувати, у моменти стресу, перевантаження іноді хочеться уткнутися в чоловіче плече. Тому має сенс об’єднуватися в команду, у якій ролі поділені, така формула зазвичай реалізується більш успішно. До речі, у мене є кумир — компанія BIG Б’ярке Інгельса, це моє особисте джерело натхнення, він розбурхав сучасний світ, дав новий подих світовій архітектурі. Але якщо знати історію компанії, вони пройшли нелегкий шлях, були моменти, коли Б’ярке міг усе втратити. Коли в компанії з’явилася жінка, операційний директор, яка змогла налагодити системні процеси, по суті вона врятувала компанію. Стрибок від локального дизайн-бюро до глобальної організації можливий тільки тоді, коли знайдені лідери всіх напрямків, і всі вони працюють, як єдина команда. Безумовно, Б’ярке своїми ідеями, своєю харизмою встановлює планку, ставить цілі, до яких іде команда. Уміння дивувати, іти на ризик, мислити нестандартно — на мою думку, це стало ключовим і виділило його серед інших. Мені це дуже близько.
Ф. Є. Ти теж хочеш дивувати?
В. О. Так, звичайно (сміється).
Ф. Є. У кожній професії існують свої міфи. Чи є поняття чоловічого або жіночого дизайну? Чи є різниця?
В. О. Думаю, ні. Зараз точно немає. Наприклад, наш дизайн багато замовників уважають занадто сухим, холодним і «чоловічим». Але я можу відрізнити, де дизайн був розроблений декоратором, а де — архітектором. Я бачу це дуже чітко, і мені набагато ближчими є роботи архітекторів.
Ф. Є. Чи є у вас партнери в галузі інтер’єрного дизайну (постачальники, будівельники, інші фахівці), яким ти могла б дати позитивні рекомендації? Поділися досвідом.
В. О. Нашими основними партнерами є компанії з багаторічною історією, з високим рівнем сервісу, репутація яких підтверджена часом. Що стосується меблів, ми працюємо з DAVIS CASA, DOMINIO group, Domio, Sfera design, BLANC, А-парттментс. Щодо сантехніки та плитки можу порекомендувати салони «Венеція», «Стандарт», «Галерея Порцеланато» і «Агромат».
Створюючи ексклюзивний інтер’єр, дуже важливо мати не тільки надійних постачальників готової продукції, але й тих підрядників, які зможуть виготовити індивідуально спроектовані нами вироби (метал, м’які та корпусні меблі, вироби зі скла та бетону, арт-об’єкти).
Дуже важливим партнером на етапі реалізації проекту є генеральний підрядник. Ключовим фактором для нас є не тільки висока якість будівельних робіт, але і якість керування проектом, хороша координація з усіма учасниками проекту.
Ф. Є. Ще запитання: твій характер, звички, хобі якось впливають на бізнес?
В. О. Безумовно. Найчастіше мені заважає зайвий перфекціонізм, який поширюється абсолютно на все. Я помічаю всі помилки, мене вони дратують, і я намагаюся дуже ввічливо на них указувати. Я вважаю, що людина завжди й у всьому повинна зростати. Якщо ти хороший архітектор, це не означає, що можна безграмотно писати. Я дуже вимоглива, тому навколо себе збираю людей, яких це не дратує, які бачать у цьому поле для зростання.
Разом із тим я дико самокритична. Я завжди вважаю, що недостатньо гарна (сміється), що могла б тут і там зробити краще. Змушую себе бути більш організованою, мислити структурно, намагаюся постійно розвивати навички менеджера та розбиратися в бізнес-процесах.
Ф. Є. Віко, ти себе коли-небудь хвалиш?
В. О. Я дотепер відчуваю величезну незручність, коли чую похвали на свою адресу. Але це не так вже погано, гірше бути самовпевненим нарцисом, тоді розвиток просто зупиниться.
Ф. Є. Але дуже важливо знайти баланс, бачити свої успіхи.
В. О. Свою команду я хвалю постійно, ніколи не вважаю досягнутий результат власною заслугою — це досягнення всіх учасників проекту. Намагаюся бути не тільки наставником, але й другом. Причому команда для мене теж є джерелом натхнення. Це нескінченний обмін енергією.
Ф. Є. Зрозуміло. Скільки об’єктів бюро може вести одночасно?
В. О. Залежить від масштабу та складності проектів, я б сказала, від 10 до 20. Архітектурні проекти можуть тривати роками й за складністю відповідати п’яти проектам дизайну інтер’єру. В основному ми працюємо над великими громадськими об’єктами: офісами великих компаній, холами житлових і бізнес-комплексів, кінотеатрами, технопарками. Звичайно, займаємося і приватними об’єктами, але за 13 років на ринку в нас сформувалася виключна експертиза в дизайні офісних приміщень, що й викликає цю перевагу.
Ф. Є. А скільки людей працює у вашій майстерні?
В. О. На даний момент нас 15 чоловік, але ми активно розвиваємося та зростаємо, тому ми перебуваємо в постійному пошуку талановитих архітекторів і менеджерів проектів.
Ф. Є. Дякую за інтерв’ю та за витрачений час. Успіхів тобі і твоїй команді!
В. О. Будь ласка.