Ксенія Савченко про те, як воно бути молодим архітектором, про досвід, про “граблі”, про те, як вдається суміщати творчість і бізнес.
К. — Ксенія Савченко — Архітектор, керівник архітектурного бюро b4.team.
Ф. — Фаїна Єренбург — Арт-директор бренда DAVIS CASA.
Ф. Майстерні b4.team у цьому році шість років. Ви — молода архітектурна майстерня. Коли мова заходить про молоді майстерні, існує велика кількість кліше: і недосвідчені, і тільки картинки малюють, а як усе це зібрати, не знають; психологічно незрілі, слабкі керівники — не можуть грамотно організувати процеси; і перемог у конкурсах немає, і платити їм можна 2 копійки — більшого вони не варті і таке інше. Розкажи, будь ласка, усе, що із твоєї точки зору, потрібно знати замовникам про твою архітектурну майстерню. Будь адвокатом для b4.team.
К. Круте запитання. Спасибі! Коли я тебе слухала, перед моїми очима ретроспективою пробігли всі п’ять років життя майстерні b4.team. Я не готова бути адвокатом для всіх молодих майстерень, але для b4.team спробую.
Малюють картинки — не знають, як це реалізувати… Коли я розпочала свою архітектурну практику, досить швидко склалося розуміння, навіщо люди запрошують або наймають архітектора — щоб реалізувати мрію, втілити в життя свої ідеї. Це може бути не конкретна ідея в дизайні, іноді нас просять побудувати «будинок нашої мрії», але без архітектора людям буде складніше пройти цей шлях. Кожний, хто звертається до архітектора, зацікавлений у тому, щоб його почули, створили на папері те, що потрібно, а потім втілили все це в життя.
У нас є правило: ми не беремося за проект, якщо немає наміру реалізації або замовник хоче будувати самостійно. Яка в цьому користь? Той, хто розробляв проект, є хоронителем ідеї протягом усієї реалізації. Безумовно, це не стосується послуг, які також надає b4.team, коли за техзавданням інших архітектурних студій ми створюємо візуалізації — це окремий напрям, там інші цілі, і реалізація свідомо лежить поза зоною нашої уваги.
Уся суть архітектури полягає в тому, щоб реалізувати проект. Якщо ти просто рисуєш, але справа не доходить до реалізації, — це паперова архітектура. А якщо ти рисуєш і не можеш (або не хочеш) відповідати за реалізацію, швидше за все, ти просто рисувальник.
Ф. Який напрям є пріоритетним для вашої майстерні? Архітектура? Дизайн?
К. Сьогодні у b4.team три напрями діяльності:
- розробка та реалізація архітектурних проектів,
- розробка та реалізація дизайну інтер’єрів,
- візуалізації за замовленням інтер’єрних студій (за межами України).
Це студії з Іспанії, Китаю, США та інших країн. Ми для них — аутсорсинг. Ми робимо 3d-візуалізації для їхніх проектів.
Ф. Хто робить робочі креслення для твоєї майстерні? Самі? Віддаєте на аутсорсинг?
К. Ми виконуємо повний цикл архітектурного проекту та реалізації, на аутсорсинг віддаємо тільки розділ конструкцій та інженерні рішення. Під час підписання контракту на проектування будинку ми беремо на себе відповідальність за всі розділи проекту і проходимо з робочою групою всі сім кругів проектування (сміється). Як правило, наше бюро виступає в ролі генерального проектувальника; але останнім часом нас часто запрошують у громадські проекти, у цьому випадку ми беремо на себе відповідальність за певну частину проекту. Я завжди відкрита для співпраці з іншими архітекторами та сильними командами.
Свою головну системну архітектурну практику я отримала в Архіматиці. Можна сказати, що це була моя інтернатура, причому дуже крута. Це було занурення в сувору реальність архітектури. Дня не проходило без нових, цікавих для мене знань. У 24 роки я зрозуміла, як я хочу розвиватися далі, спираючись на власні «Я — хочу. Я — знаю. Я — можу». Я дуже вдячна керівникові Архіматики Дмитру Васильєву за те, що ця компанія відчиняла двері зовсім ще молодим і зеленим. А також вдячна своєму прямому керівникові, архітектору Ользі Ігорівні Алфьоровій за увагу до мене, за підтримку та знання, за те, що включали мене в різні процеси на проектах. Завдяки цьому відбувався мій надшвидкісний розвиток.
Ф. Наскільки я знаю, ти працюєш разом із партнером. Твій партнер — архітектор? Ти займаєшся тільки інтер’єрами?
К. Це партнерство без фіксації факту партнерства на папері, як би абсурдно це не звучало з точки зору бізнесу. Ми стали партнерами в процесі спільної роботи, ґрунтуючись на її позитивному результаті, у нас здорово виходить.
Так, він архітектор, і я вважаю, що він крутіший за мене. Кожний із нас уже пройшов свій власний шлях в архітектурній практиці, і зараз ми відмінно доповнюємо один одного в роботі над проектами. Розбіжності в думках у нас трапляються постійно, але найкраще, що, незважаючи на це, ми поважно ставимося один до одного, шукаємо компроміси й завжди, мені здається, можемо оцінити крутість ідеї партнера. Але шляхи реалізації ми найчастіше бачимо по-різному, щодо цього й сперечаємося. Але при цьому ми самі отримуємо задоволення, і це часом забавляє нашу команду — наші баталії в пошуках найкращого рішення (сміється).
Зараз b4.team напрацьовує досвід у проектуванні приватних будинків. Два будинки ми вже закінчили, ще два будинки зараз знаходяться у стадії реалізації, обидва поки що без покрівлі. Інші два будинки — на стадії проектування. Більше будинків ми поки що брати не будемо.
Ф. Хто ваші клієнти? В основному це молоді люди? Із ким вам легше знаходити спільну мову?
К. Що значить «легше»?
Ф. Ти належиш до покоління Y, напевно, тобі буде легше домовитися, легше зрозуміти людину, близьку тобі за віком (близький культурний багаж, близькі захоплення і т. д.). Це так?
К. Правильно, я належу до покоління Y, моя робоча команда — це покоління Z, а наші клієнти в основному з покоління Х. Така от картина. А в чому, власне, запитання?
Ф. Уточнюю: приходить до тебе клієнт із покоління Х (50-60 років) і бачить молоду дівчину. Імовірно, у його голові виникає думка: «А чи зможе мене ця дівчинка взагалі зрозуміти, адже в нас розрив поколінь»?
К. Мені здається, що я завжди знаходжу спільну мову з людьми. Ну, майже (сміється). Якщо людина мені подобається, то точно завжди. Але може й не сподобатися, не завжди буває просто з такими, причому незалежно від віку. У свої 26 років я зустрічала вкрай скрупульозних людей або ж нещирих. Із такими складно відразу.
У мені завжди є бажання зрозуміти глибинну потребу людини та її запит. Адже це цікаво! Я абсолютно впевнена, що якщо в остаточному підсумку ти знаходиш цю дійсну потребу, то проект виходить успішним за багатьма критеріями. Люди, які до нас приходять, іноді самі себе обманюють, їм може здаватися, що їм щось близьке або дуже потрібне, важливе саме це… А потім з’ясовується, що вони просто копіюють подругу. Або що їх мама цього дуже хотіла. Господи, чого мені тільки не говорили! Для мене у стосунках із Клієнтами найважливішими речами є взаємоповага та чесність. Буває, що при цьому ми розходимося в думках, але я стала легше ставитися до пошуку компромісів. Навіть якщо я зовсім не згодна, я просто доношу до Клієнта нашу позицію, вказую доводи за і проти, і даю йому можливість прийняти рішення самостійно.
Ф. Як зазвичай відбувається перший контакт із клієнтом?
К. По-різному, але є один момент, який я вважаю клієнтам важливо про нас знати.
Ми ніколи не відповімо на запитання щодо вартості квадратного метра, тому що не приймаємо цю практику в оцінці вартості нашої роботи. І ми не надамо комерційну пропозицію, поки не зрозуміємо суть завдання, яке перед нами ставлять.
Останнім часом це запитання часто ставлять по телефону: «Алло, це студія дизайну та архітектури? А скільки у вас коштує квадратний метр?»
У нас є правило: ми ніколи не видаємо комерційну пропозицію клієнтові без виїзду архітектора на об’єкт, без першої зустрічі із замовником і розуміння того, що йому дійсно від нас потрібно. Є помилкова думка, що якщо цін немає на сайті (а в нас їх немає, як і сайту), то, напевно, візьмуть дорого. Я пояснюю замовникам, що це непрофесійно — називати ціну, не розуміючи суті завдання, що ми завжди готові витратити час для зустрічі, знайомства та виїзду на об’єкт.
Тільки після цього ми формулюємо нашу пропозицію. У 90 % випадків такий підхід закінчується укладанням договору на проект. Але навіть якщо наша пропозиція в підсумку не влаштує клієнта, я вважаю, що ми все одно витрачаємо цей час не даремно. Будь-який прожитий досвід прекрасний. По-іншому ми не працюємо. Будь-яка названа по телефону ціна — це як «середня температура по лікарні», що не має конкретики, а без конкретики я не дуже люблю. Більш глибоке розуміння завдання і дає нам можливість коректно формулювати пропозицію щодо співпраці.
Далі буде…