«Інтер’єр, зроблений декоратором, найбільше наближений до особистості. Коли люди потрапляють у такий інтер’єр, вони одразу це відчувають».
О. Л. — Олександрина Лукач — Шеф–дизайнер Intemporary Design Studio.
Ф. Є. — Фаїна Єренбург — Арт-директор бренда DAVIS CASA.
Ф. Є. Розкажи про структуру своєї майстерні.
О. Л. Вона близька до структури майстерні Юри Зіменко. Через те, що я дуже орієнтована на клієнта, моя присутність на кожному об’єкті є вкрай важливою. Я завжди ретельно відбираю замовників, тому що в процесі роботи виникають глибокі і довгострокові особисті відносини. Хто мої помічники і партнери? Вже 12-13 років зі мною працює Настя Коржавіна, вона талановитий архітектор, розробляє всю проектну документацію. Були великі об’єкти, коли ми набирали в команду до п’яти чоловік. Зараз нас знову двоє. На аутсорсингу зі мною працює перевірена команда, на кожну позицію є два варіанти і один запасний – це конструктори, інженери, теплотехніки, вузькі фахівці. Всі вони знають один одного, так що все відбувається автоматично – розсилаємо листи і включаємось, працюємо в одній системі, типу віддаленого офісу.
Ф. Є. Скільки об’єктів ти в змозі вести одночасно?
О. Л. В нас було до п’яти об’єктів одночасно, все залежить від розмірів і складності. В середньому виходить два-три об’єкти при хорошій завантаженості, адже ми ведемо все стадії. Але коли справа доходить до декорування, я підключаюся на повну, місяць або півтора життя я віддаю кожному конкретному об’єкту.
Ф. Є. Хочу поговорити про декор в мінімалізмі. Цей стиль передбачає мінімум деталей, вони повинні бути чіткими, виваженими. Як декораторові, тобі цікаво працювати в чистому мінімалізмі? В тебе є такий досвід?
О. Л. Я підписана на багатьох дизайнерів-мінімалістів в Instagram. Наприклад, Axel Vervoordt, Pierre Yovanovitch, Joanna Laven. Кожен з них – неймовірний декоратор. В їхніх роботах все настільки виважено! Одна картина, один предмет, один килимок, одна або дві картини, розміщені в правильних місцях, – і більше цього нічого не потрібно! Необхідний і достатній набір предметів, візьми на одиницю більше – і все розвалиться. Як прихильниці етичного споживання, мені це здається вищим пілотажем у роботі декоратора. І, напевно, було би цікаво спробувати себе в цьому напрямку. Проте сьогодні, моя стихія – contemporary classic, декорування інтер’єрів поза часом і тенденціями.
Ф. Є. Цікаво дізнатися, які твої особисті риси характеру допомагають бізнесу, а які заважають?
О. Л. Допомагає оптимізм, терпіння, гнучкість, комунікабельність. Я готова видати велику кількість рішень, легко вношу зміни у проект. Мене захоплює сам процес. Але м’якість і готовність шукати компроміси – це не завжди добре для бізнесу. Напевно, треба навчитися бути більш жорсткою, і в фінансовому плані теж. Один із замовників мені сказав: «А навіщо взагалі платити гроші, якщо тебе так пре від твоєї роботи?» (Сміється) І це правда! Я, як спанієль з м’ячиком: давайте, кидайте далі! (Сміється)
Ф. Є. З ким із замовників тобі комфортніше працювати, з чоловіками або з жінками?
О. Л. Немає різниці. Якщо людина розумна, самокритична, завжди можна знайти спільну мову. Багато неприємних рис характеру я переживу, але з дурістю змиритися не можу. Тут я починаю сильно нервувати і даю збій. Не можу спілкуватися з жадібними. Поважаю, коли люди хочуть заощадити, але невиправдана дріб’язковість дратує.
Ф. Є. Чи бачиш ти різницю в об’єктах, декорованих чоловіками або жінками?
О. Л. Бачу, але чим вище рівень професіоналізму, тим менше це помітно. Декоратор-чоловік може створити дуже чуттєвий інтер’єр. І навпаки. Важливими є тільки талант і професіоналізм.
Ф. Є. Розкажи про своє захоплення колекційним дизайном та про твій гучний проект, який називається Decoding.
О. Л. З кожним роком колекційний дизайн стає все більш вагомим у створенні унікальних інтер’єрів. Він дозволяє створювати саме ті простори, які притягують погляди, якими ми захоплюємося на сторінках відомих журналів. Я мрію, щоб в мене була можливість якомога частіше робити інтер’єри з колекційними предметами, вони створюють особливу атмосферу. Що стосується Decoding project, чотири роки тому в моїй студії був реалізований об’єкт в класичній стилістиці, за всіма законами жанру, він був наповнений деталями, продуманий до останньої дрібниці. І ось, через три роки той же замовник захотів за короткий час освіжити інтер’єр, надати йому нового змісту, іншого звучання, радикально нічого не змінюючи. Справитися з завданням могли тільки колекційні предмети – в них закладено інший естетичний код. Так один інтер’єр об’єднав 42 українських дизайнера і 196 предметів, серед яких близько десяти – колекційні. Це великий прорив і дивовижний досвід! Перекодування класичного інтер’єру схоже на нове вдале аранжування відомого твору. Завдяки цьому проекту я познайомилася з талановитими людьми та їх дивовижними предметами, кожен – немов перо Жар-Птиці.
Ф. Є. Здорово! А чи є шанс використовувати в твоїх майбутніх об’єктах предмети не тільки українських, а й західних дизайнерів?
О. Л. Хотілося би, я однозначно буду цим займатися. Відрадно, що в Україні це питання зрушилося з мертвої точки, в тому числі, завдяки моїм проектом. На це звернули увагу всі мої колеги. Колекційний дизайн не дешевий, і дешевшати він не буде, але попит на нього поступово буде тільки зростати. Це однозначний тренд, а не просто моє захоплення.
Ф. Є. Ти частково теж колекціонер, чи є в тебе улюблені автори в сфері колекційного дизайну?
О. Л. В мене є багато улюблених іноземних авторів. Але й в Україні вже є дизайнери, які в майбутньому, я впевнена, почнуть позиціонуватися саме в колекційному сегменті. По можливості я здобуваю їх роботи, наприклад, речі Наташи Єгорової. Ми близькі по духу, вона була стилістом на деяких моїх об’єктах, в її майстерні я бачу предмети колекційного спрямування. Також мені дуже подобається кераміка Олі Фрадіни. Якби я робила будинок або квартиру для себе, то звернула би увагу на багатьох, хто брав участь в моєму проекті Decoding project. Але також я би хотіла мати інсталяції від Оксани Левчені та графіку Маші Реви.
Ф. Є. Ти давно займаєшся цим бізнесом, можеш назвати партнерів, роботою яких ти задоволена? Адже вони є складовими твоєї успішної роботи.
О. Л. Може, мені щастить, але в мене багато хороших партнерів. Є дуже хороші муляри, тому що в моїх об’єктах завжди присутні камінь, панно, мозаїки. Є хороші майстри по дереву, якими я завжди задоволена. Хочу назвати твою фірму DAVIS CASA, а також меблеві салони Baxter Shop та Villa Ralph Lauren Home. Так само всім серцем я люблю INTERIOR, їх головна спеціалізація – плитка і сантехніка. Ми співпрацюємо багато років, у них величезний асортимент, професійні менеджери і прекрасні умови співпраці.
Ф. Є. Які якості ти цінуєш в партнерах?
О. Л. Правдивість. Бажання співпрацювати та йти на компроміс, вміння домовлятися. Коли люди працюють разом, важливе колективне мислення. Я завжди готова підлаштовуватися під партнера, але мені потрібна адекватна реакція. Також треба вміти тримати язик за зубами.
Ф. Є. Так, це важливо в нашій професії. Скажи, чи є які-небудь соціальні проекти, не пов’язані з твоєї професійною діяльністю, в яких ти береш участь або хотіла би?
О. Л. Так, я допомагаю ряду людей і організацій, але вважала би за краще це не афішувати.
Ф. Є. Алекс, дякую за інтерв’ю і бажаю тобі успіхів. Мені дуже подобаються твої роботи і той напрямок, в якому ти хочеш розвиватися.
О. Л. Спасибі тобі, я отримала задоволення від нашої бесіди.