Наталія Олексієнко про те, що таке еволюційна архітектура, про об’єкти, які допомагають замовнику мотивувати і розвивати себе.
Н. О. – Наталія Олексієнко – Керівник архітектурної майстерні «Еволюційна Архітектура».
Ф. Є. – Фаїна Єренбург – Арт-директор бренду DAVIS CASA.
Ф. Є. Наташа, ми знайомі з тобою дуже давно, і я пам’ятаю, що спочатку назва твоєї майстерні була іншою, потім стався ребрендинг. Чому, коли саме це сталося, і що означає для тебе назва «Еволюційна архітектура»?
Н. О. Наша майстерня працює 20 років. Хоча на сайті вказано 2001 рік, але це було зроблено спеціально, щоб однією ногою бути вже в новому столітті. Фактично ми працюємо з 1999 року, тоді було розпочато знаковий і найважливіший для мене об’єкт. У той час я була студенткою, закінчила архітектурний факультет в 2000 році. Мій випуск збігся зі здачею об’єкта, це була «Квартира з мотоциклом». Цей проект брав участь в конкурсі, його надрукували на обкладинці першого українського глянцевого інтер’єрного журналу «Салон», тому я вважаю, що початком моєї практики в проектуванні був 1999 рік. Тоді ми називалися «Майстерня архітектури та дизайну Олексієнко Наталії». Під цією назвою ми пропрацювали 5 років, але потім стало очевидним, що архітектура – наш основний напрямок. Була ідея спроектувати цілу серію будинків в певній стилістиці, в той момент я повністю відмовилася від загравання з традиційною архітектурою, мені хотілося проектувати справжні сучасні будинки. Поступово почали з’являтися замовники, мої однодумці.
Ф. Є. Стривай, але в 1999 році бренд Davis Casa вже працював на українському ринку, і я пам’ятаю, що тоді всі навколо були орієнтовані на традиційну архітектуру, на класику.
Н. В. Так, в нас було незвичайне сприйняття дійсності, багато уваги ми приділяли різним способам взаємодії з нею. Тоді ми придумали для себе назву «Архітектурні ініціативи». Ця назва звучала дуже солідно, традиційно, але ідея була в тому, що абсолютно все, що ми робимо, повинно ґрунтуватися на архітектурних принципах. Навіть якщо це дизайн інтер’єру або предметний дизайн, тому що тоді ми вже займалися цими напрямками. Фактично наша майстерня була більш передовою, ніж її назва, але ми продовжували працювати під цим брендом до 2017 року. Потім, готуючись до одного з воркшопів, я раптом по-новому побачила всю нашу роботу, переглянула свої погляди. І раптом усе склалося в систему. Не можна сказати, що я спеціально шукала нову назву, просто їхала на одну із зустрічей і раптом зрозуміла, що я хочу, щоб наша назва відображала те, чим ми дійсно займаємося. Ми займаємося розвитком, саме це лежить в основі будь-якої моєї ідеї. Причому цей розвиток спрямовано на якісну зміну людини, з якою ми працюємо, а також території, з якою ми стикаємося. Якісні зміни – це досить серйозне завдання, це еволюція.
Ф. Є. Еволюція, в біологічному сенсі – це природний процес розвитку живої природи, при якому змінюється генетичний склад популяції, з’являються нові види, вимирають деякі старі. Як ти розумієш еволюцію в архітектурі?
Н. О. Основою нашої концепції є те, що ми розглядаємо архітектуру як інструмент. Еволюція в природі відбувається сама по собі, ніякий вид не бере участі в еволюції усвідомлено. А еволюційна архітектура – це повністю усвідомлені дії, це, одночасно, інструмент і метод. Наші об’єкти стають інструментом для впливу на життя людини, який з ними взаємодіє. Сам процес проектування також є інструментом для створення майбутнього, починаючи з ідеї. Щоб робити такі речі, потрібно мати велику відповідальність і добре розвинену інтуїцію.
Ф. Є. Мені здається, що ви, як професіонали, теж еволюціонували, саме цей процес відбився в нову назву і нову систему. Інтуїтивно ви йшли цим шляхом вже давно.
Н. О. Згодна, і знаєш, час показав, наскільки наша ідея розвитку впливає на майбутнє. Об’єкти, які ми спроектували в 2006 році, не втратили своєї актуальності, можна сказати, що вона, навпаки, зросла. Справа в тому, що еволюційна архітектура створюється для тої людини, якою вона стане в майбутньому, коли найбільш повно зможе реалізувати свій потенціал, коли ніщо не буде збивати її з колії. Коли ми приступаємо до розробки ідеї, багато чого привертає увагу наших клієнтів – модні стилі, нові тренди. Через це часто вони не можуть сконцентруватися на своїх власних потребах. Тісне спілкування з замовником на цьому етапі вкрай необхідно, причому я говорю не тільки про приватну архітектуру, але й про комерційні об’єкти, про суспільну архітектуру.
Ми проектуємо об’єкти, не те що націлені в майбутнє, а ніби вже з майбутнього. І це захоплює замовника, людина щиро радіє, коли вона зустрічається сама з собою. Її повсякденність, її минуле тягнуть назад, але завдання еволюційної архітектури, як методу і напрямку, полягає в тому, щоб показати людині вторинність і миттєвість впливів, тоді вона буде готова побачити своє життя. Щоб робити такі заяви, повинен був пройти час, наші ідеї повинні були підтвердитися практикою, і ми переконалися, що це працює саме так.
Візьмемо об’єкт, який був спроектований в 2006 році, потім деякий час пішов на його реалізацію; в цілому від початку роботи над проектом до етапу ландшафтного дизайну пройшло 5 років, але цей об’єкт залишився актуальним для нас і для замовника, і навіть такий відомий бренд як Flexform розмістив його в своєму новому каталозі. Значить, ми дійсно проектували його з майбутнього.
Якщо говорити про приватну архітектуру, після тісного спілкування з людиною, ґрунтуючись на інтуїції і логіці, ми можемо спрогнозувати її майбутнє. Це працює і для членів її сім’ї. Для громадських об’єктів, наприклад, для шоу-румів, офісів компаній, ця концепція теж може бути застосована.
Ми пройшли кілька стадій усвідомлення нашого творчого методу. До того часу, коли ми стали «Архітектурними ініціативами», був перший етап: ми створювали об’єкти наче твори мистецтва. Адже твори мистецтва не тільки довго живуть, але з часом вони нібито набирають сили. Відомо безліч історій про те, як художник став супер популярним після смерті. Мені завжди здавалося, що архітектура і дизайн повинні бути саме такими. Ми ніколи не бралися за роботу тільки заради грошей, якщо я не бачила в об’єкті поля для творчості і самовираження. Згодом на перший план для мене вийшов комфорт, причому комфорт у вищому прояві. Я впевнена, що найкращі свої якості людина може проявити, перебуваючи в приємному, добросердому стані, будучи здоровим і врівноваженим. Тому я вирішила, що на наших об’єктах необхідно створювати зони комфорту. Навіть в невеликих просторах в нас було багато різноманітних рішень, які дозволяли змінювати положення тіла – дивани, лежанки, крісла. Ми прагнули створювати не тільки естетику, ми працювали з комфортом, як з певною цінністю, яка сама по собі є витвором мистецтва. З’явилася «архітектура білого крила», коли ми створювали красиву, легку сучасну архітектуру, тоді ми на повний голос заявили, що ми працюємо тільки з тією архітектурою, яка особливим чином впливає на життя. Я помітила, що на кожному нашому об’єкті, коли він був зданий, народжувалися діти або розширювалися сім’ї. Тобто в той період комфорт став таким же важливим елементом, як і висока естетика.
Але з плином часу я зрозуміла, що мені хочеться створювати об’єкти, які будуть допомагати нашим замовникам мотивувати і реалізувати себе. Це набагато більше, ніж просто комфорт. Мені хотілося створювати об’єкти, які б активізували взаємодію людини з самим собою і з навколишнім світом. Сучасна архітектура є своєрідним продовженням тіла людини, завдяки їй людина приймає себе, починає себе любити і приходить до гармонії зі світом. Всі наші замовники – дуже хороші люди, це їх відрізняє.
Ф. Є. Був експеримент, пов’язаний з МРТ-дослідженнями мозку, який встановив, що, коли людина тримає в руці виделку, вона думає, що її тіло закінчується там, де закінчується вилка. Тому мені цілком зрозуміла твоя ідея…
Н. О. Наша архітектура заснована на взаємопроникненні, а не на відмежуванні «Мій будинок – моя фортеця». Така концепція давно застаріла. Ми проектували будинки як інструмент, з огляду на все: як людина входить в будинок, що вона там бачить, як вона прокидається і так далі. Архітектура впливає на нас своїми обсягами, це дуже хвилююча взаємодія, через тіло включається мозок. Наскільки добре ти себе почуваєш в своєму просторі, з тим ти і виходиш у світ.
Далі буде…